Wie bij de Scouts en Gidsen komt, draagt een uniform. Ons uniform bestaat uit een das, hemd, t-shirt en een rok voor de meisjes of een korte broek voor de jongens. Vanaf de herfstvakantie tot aan de krokusvakantie mag je een lange broek aandoen aangezien het te koud wordt voor een korte broek of rok.

De das is uniek aan onze scouts. Deze zijn enkel te verkrijgen bij de leiding en kosten €5,00. Nieuwe leden krijgen één gratis bij de inschrijving. T-shirt is verplicht aan te kopen bij de leiding en kost € 10,00.

Wat dan met de rest van het uniform?

We doen het al enkele jaren, maar niet iedereen weet het. Daarom melden we nog even dat we tweedehandsuniformen kopen en verkopen. (Deze voorraad is zeer miniem). Ben je uit je rok/broek gegroeid of heb je een nieuw hemd nodig? Dan kan je altijd bij ons even komen kijken of we je maatje hebben liggen. Voor € 10,00 per stuk wordt het zelfs van jou. Je kan natuurlijk ook hemden of rokken bij ons binnenbrengen. Wij aanvaarden enkel stuks die nog in een behoorlijke staat zijn. Daar krijg je eveneens € 10,00 voor.

Kunnen wij je niet helpen? Dan kan je steeds terecht bij de Hopper. Dit is een scoutswinkel gelegen in Leuven. Als je daar wat koopt, vergeet dan zeker je lidkaart niet! Deze krijg je wanneer je inschrijving in orde is (november/december).

Hopper Winkel Leuven

Diestevest 92A – 3000 Leuven
winkel.leuven@hopper.be
www.hoper.be/winkel

Openingsuren:

Maandag en zondag: gesloten
Dinsdag tot donderdag: 14u00-18u00
Vrijdag en Zaterdag 10u00-13u00 I 13u30-18u00

Kentekens

Niet alle kentekens zijn verplicht! Maar wanneer je ze toch aankoopt, moeten ze op de correcte manier op het hemd gevestigd worden.

Waar komen ze op het hemd?

1. Het lintje België/Europa komt links boven de borstzak
  2. Patrouillelinten komen aan de linker schouderklep
  3. Onder het patrouillelint draag je de Vlaamse Leeuw of een provincieschildje
  4. Het internationale kenteken komt in het midden van de bovenarm op de linkermouw
  5. Het belofteteken komt midden op de linkerborstzak
  6. Het takkenteken komt op de rechtermouw, onder het groepslintje
    Het takkenteken wordt gegeven wanneer men de belofte heeft afgelegd. De belofte gebeurt in het begin van het jaar op onze Scouttdag. Dit hoef je dus niet aan te kopen!
  7. Het groepslintje komt onder de schoudernaad van de rechtermouw
    Het groepslintje krijg je zodra onze bestelling is aangekomen. Deze zullen in de loop van het jaar uitgedeeld worden per tak.
  8. Het jaarkenteken draag je rechtsvooraan, net boven de borstzak
    Het jaarkenteken is elke jaar een nieuw teken en krijg je wanneer je bent ingeschreven

Telkens je een nieuw jaarteken krijgt, haal je je oude van je hemd en bevestig je hem op de achterkant van je scoutshemd. Zo is er plaats voor een nieuw kenteken!

LET OP: er wordt niet op de uniformen geschreven of getekend! Je mag enkel je totem op je hemd schrijven en/of tekenen